Met ruim 120 jaar aan historie is onze zeilklipper Twee Gebroeders een van de oudere schepen van de Nederlandse Bruine vloot. Ze is gebouwd in 1900 in Deest aan de Waal en heeft talloze reizen gemaakt in binnen- en buitenland. De eerste kleine 80 jaar als vrachtschip, zeilend en later met motor. Al enkele decennia zeilt ze alweer als charterschip, en elk seizoen wordt ze steeds weer een beetje mooier, beter en comfortabeler gemaakt. In 2019 heeft ze nog een grote verbouwing ondergaan waarbij veel vernieuwd en verbeterd is.
Klassiek modern
Het oude ruim is volledig ingericht ten behoeve van onze gasten. Een grote en lichte ruimte met prachtige oudeiken tafels met lederen kuipstoeltjes. Genoeg plaats om gezamenlijk aan tafel te gaan. Uiteraard kunt u ook onderuit hangen op de bank, of een plaatje draaien op de platenspeler vanuit een van onze fauteuils. Aan de ruime bar kunt u een van onze heerlijke drankjes halen.
Sportief ontspannen
Aan dek kunt u ontspannen en genieten op een van de zitplaatsen, of onderuit in de zon op de teakhouten luikenkap. Zeilt u liever actief mee, dan kan dat natuurlijk ook. Staat u liever aan het roer, of helpt u met het hijsen van de zeilen? Het schip heeft uitstekende zeileigenschappen en er kan sportief mee gezeild worden. De Twee Gebroeders is een stabiel schip dat niet snel heel scheef gaat. Zeeziekte komt dan ook zelden voor aan boord. De bestemming van de tocht wordt in overleg bepaald, al is de wind vaak doorslaggevend.
Technische gegevens
Lengte | 24,00 m |
Breedte | 5,20 m |
Diepgang | 1,20 m |
Tonnage als vrachtschip | 123 ton |
Zeiloppervlak | 235 m² |
Motor | DAF 575, 100 pk |
Aggregaat | 9 kW |
Elektra | 24 V, 220 V |
Verwarming | CV |
Projectiemogelijkheden | TV-scherm op aanvraag |
Geluidsinstallatie | Platenspeler / Bluetooth / Spotify |
Catering | Bar / Horeca keuken / buffet |
Toiletten | Damestoilet en urinoir |
Geschiedenis
Honderd jaar geleden waren er nog heel wat zeilschepen te zien op de grote rivieren en de Zuiderzee. Ze werden gebruikt voor het vervoer van vracht en waren de voorlopers van de motorschepen van tegenwoordig.
Alleen ging alles toen op de hand, of liever gezegd, op het zeil. Je kunt je nu niet meer voorstellen hoe ze dat deden haventje in haventje uit, de mast gedeeltelijk strijken om onder een brug door te gaan en ga zo maar door.
En dat alles natuurlijk zonder motor. Als er geen wind was, of men had hem tegen, dan moest men jagen of een paard of stoomsleper huren en dat kostte geld.
Gelukkig is er nog een aantal schepen aan de hoogovens ontsnapt en in de jaren zeventig door liefhebbers weer onder zeil gebracht.